BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Myspace Clocks, Flowers Clocks at WishAFriend.com
Photo Flipbook Slideshow Maker

Ahad, 24 April 2011

Penguasaan Bahasa Melayu di Kalangan Murid-murid Pekak

Mengapa Bahasa Melayu (BM) Sukar Dikuasai Oleh Murid-Murid Pekak?

Telah dibuktikan bahawa dari aspek linguistik, BM merupakan satu bahasa yang sukar dipelajari oleh murid-murid pekak. Malah dapatan daripada beberapa pengkaji terhadap murid-murid Cina dan India yang mempelajari BM mendapati mereka juga sukar menguasai BM walaupun mereka dapat mendengar. Dipercayai murid-murid Cina dan India sudah dapat menguasai BM dengan lebih baik kerana kebanyakan mereka adalah kelahiran Malaysia berbanding dengan ibu bapa mereka yang berhijrah ke sini. Berasaskan perbandingan dapatan di atas, mungkin sebab-sebab berikut berupa penyumbang kepada kesukaran murid-murid pekak mempelajari BM, antaranya:

(i) Tidak mengalami proses ‘memperolehi BM’ tetapi ‘mempelajari BM’. Hal ini sama dengan penutur bahasa asing yang mempelajari BM. Bahasa pertama murid-murid pekak adalah Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) dan bahasa pertama murid-murid India adalah Tamil, Cina-Hokien atau Kantones.

(ii) Tidak mendapat pendedahan awal, seperti semenjak lahir sehingga bersekolah. Kebanyakan mereka datang ke sekolah dengan kosa kata yang terhad dan sukar memahami BM.

(iii) Kelemahan dari aspek pedagogi, iaitu tidak ada kaedah khas untuk mengajar BM kepada murid-murid pekak.

(iv) Kelemahan dari aspek praktikal/penggunaan KTBM sebagai medium/mod komunikasi di sekolah. KTBM dicampuradukkan dengan BIM dan hal ini sangat mengelirukan.

(v) Sifat BM yang agak kompleks untuk dipelajari.

(vi) Pengaruh BIM ke atas BM


http://www.angelfire.com/journal2/abdullahyusoff/seminar_ukm.html

0 ulasan: